Vuosikokous Kuopiossa 26.3.2019

geol_vuosik_2019_ilmo

Geologiliiton vuosikokous pidetään tiistaina 26.3.2019. Paikka GTK, Kuopio, NH 2–3, klo 18:00.
Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat sekä yhdistyksen lausunto TEMin kyselyyn ”Kaivostoimintaa ohjaavan lainsäädännön toimivuuden arviointi”

Tilaisuus on kaikille avoin, tervetuloa! Kahvitarjoilu

Skypeyhteys kokoukseen toimii allaolevalla skypelinkillä:
Tai skype web app linkki:

facebooktwittergoogle_pluslinkedinfacebooktwittergoogle_pluslinkedin

Lyhytkurssi Helsingissä 21.-22.5.2018 ILMOITTAUDU NYT!

Geologiliitto järjestää yhteistyössä Helsingin Yliopiston, SGA:n ja Nick Oliverin kanssa kurssin aiheena ”Fusing geochemistry and structural geology for best practice exploration and mining”

Kurssin sisältöön voit tutustua tarkemmin kurssiesitteestä. Esitteestä löydät myös ilmoittautumisohjeet.

Täytetty ilmoittautumislomake lähetetään osoitteseen aleksi.salo@yara.com samasta osoitteesta myös lisätietoja. HUOM! Myös ennakkoon ilmoittautuneiden täytyy toimittaa täytetty lomake.

Tervetuloa!

The Union of Geologists in co-operation with the University of Helsinki, SGA and Nick Oliver are organising a short course with the topic ”Fusing geochemistry and structural geology for best practice exploration and mining”

Please find enclosed registration instructions and other information in course info.

Filled registration form need to be sent to aleksi.salo@yara.com if you have any questions please don’t hesitate to ask. NOTE! Also pre-registrated persons need to send a filled registration form.

Cheers!

Vuosikokous 2018 19.3.2018 Kuopion GTK:lla

Geologiliiton vuosikokous pidetään maanantaina 19.3.2018. Paikka GTK, Kuopio, NH 2–3, klo 18:00.
Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat kuten yhdistyksen hallituksen ja puheenjohtajan valinta seuraavalle toimikaudelle.

Kokousesitelmänä  Hannu Makkonen, Boliden FinnEx Oy: Malminetsinnän filosofiaa

Tilaisuus on kaikille avoin, tervetuloa! kahvia ja pullaakin tarjolla!

Lyhytkurssi toukokuussa 2018

Geologiliitto järjestää toukokuussa 2018 viikolla 21 lyhytkurssin, jonka saapuu pitämään Nick Oliver.

Kurssin aihepiiri käsittelee malmiesiintymien rakennegeologista ja geokemiallista tulkintaa.

Pysykää kuulolla, lisätietoa alkuvuodesta 2018.

Valokuvauskilpailun tulokset

Geologiliiton järjestämä valokuvauskilpailu päättyi 30.9.2016 ja voittajat on valittu. Kilpailuun osallistui 32 kuvaa yhteensä 14 lähettäjältä. Vielä elokuussa näytti, ettei kuvia tule kovinkaan monta, mutta hyvä oli loppukiri. Geologit syttyivät tähän(kin) verkkaisesti, mutta mikä tärkeintä, laatu on taas kohdallaan! Geologiliiton hallitus antoi kilpailun arvostelun ja ratkaisun ulkopuolisen, valokuvausta harrastavan raadin tehtäväksi. Raadin jäsenet olivat Esko Koistinen (p.j.), Bo Johanson ja Auvo Takkinen.Tässä tulokset ja raadin perustelut:

1. Jani Jäsberg ” Saappaat, vasara ja geologi ”.  Kuvassa on vahva tarina ja se kuvastaa hyvin geologin työtä ja ihmisen suhdetta luontoon. Kuva on hyvin rajattu ja sommiteltu. Mustavalkoisuus tuo ajattoman nostalgisen tunnelman. Kuva on näkyvissä yläpuolella.
  2. Mikko Numminen ” Kiven sisässä ”. Tunnelin reunat ja varjot kehystävät hienosti kuvan. Tässäkin kuvassa mukana hyvä tarina. Otsalampun valo korostaa ja tuo hyvin esiin tutkittavan lohkareen, josta tulee kuvan kiintopiste. Teknisesti hallittu tasapainoinen kokonaisuus.
  3. Mira Tammelin” Tutkija löytää piilevätkin piilevät”. Kuva herättää mielenkiinnon heti ensi katsomalla, sommittelu on kunnossa ja ison kappaleen vino asento tuo kuvaan eloa. Kuva on optisena mikroskooppikuvana hyvä sekä teknisesti että valokuvauksellisesti. Kuva on graafista taidetta.

Yleisön suosikkina oli ”Kiven sisässä”. Toiseksi eniten ääniä sai Tuomas Väliheikin ”Malmit rajoihin” ja kolmanneksi ylsi Eemeli Rantalan ”Diamond drilling in Nunavut, Canada”.

Parhaat Onnittelut palkituille ja suuret kiitokset kaikille osallistujille ja asiantuntevalle raadille!

GL Hallitus

Opiskelijoille tietoa geologin työstä

Geologiliiton edellinen, maaliskuussa väistynyt hallitus järjesti viimeisinä töinään Oulun yliopiston geologian opiskelijoille työelämä -iltapäivän. Tilaisuus pidettiin maanantaina 4. huhtikuuta ja osallistujia saapui paikalle muutamia kymmeniä.
Tapahtumassa pidettiin viisi esitelmää, joissa kerrottiin mitä me geologit teemme valmistumisen jälkeen. Opiskelijoilla oli myös mahdollisuus kysellä ja keskustella työelämän kiemuroista. Esitelmät kattoivat työn GTK:ssa, insinöörigeologiassa, malminetsintä- ja kaivosyhtiöissä, konsulttina sekä jatko-opiskelijana. Lisäksi kerroimme lyhyesti sekä Geologiliiton että Vuorimiesyhdistyksen toiminnasta.
Opiskelijat olivat hoitaneet järjestelyt yliopiston päässä mallikkaasti ja olivat aidosti kiinnostuneita aiheista. Työelämätietoisuuden jakamisen lisäksi saimme yhteistuumin todettua, että vilkkaampi yhteistyö opiskelijoiden ja työelämässä jo vaikuttavien geologien kesken olisi suotavaa. Ja tähän epäkohtaan koitamme toki jatkossa tarttua osaltamme.

vuosikokous

Geologiliiton vuosikokous pidettiin 14.3.2016 Geologian tutkimuskeskuksessa Kuopiossa. Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset asiat. Hallitukseen valittiin seuraavat: Hannu Makkonen pj, Johanna Alitalo, Tapio Halkoaho, Jyrki Korteniemi, Pertti Sarala ja Lauri Solismaa. Kokousesitelmän piti Urpo Kuronen: FinnAust Mining Plc – pohjoisten alueiden malminetsijä.

Valokuvauskilpailu

Kilpailun aihe on ”geologi työssään”. Toiveenamme on saada kisaan kuvia, joista käy ilmi geologin ammatin monimuotoisuus.

PALKINNOT
• 1. Palkinto: 500 € lahjakortti valokuvausliikkeeseen.
• 2. Palkinto: 250 € lahjakortti valokuvausliikkeeseen.
• 3. Palkinto: 150 € lahjakortti valokuvausliikkeeseen.
• Yleisön suosikki: yllätyspalkinto.

Lue tästä osallistumisohjeet

Parasta käytäntöä raportointiin

Geologiliitto ry ja PERC (Pan-European Reserves and Resources
Reporting Committee) järjestivät mineraaliesiintymien koodien
mukaista raportointia käsittelevän kurssin otsikolla ”Best
Practice for Assessment and Reporting of Exploration Results, Mineral
Resources and Mineral Reserves” Helsingissä 13.3.2015. Kurssilla
perehdyttiin malminetsinnän tulosten ja eri luotettavuusasteisten
mineraalivarantojen raportointiin. Lue Materia -lehden artikkeli.